انتخاب برگه

هر آنچه برای چاپ کارتهای پرسنلی باید بدانید

 

چاپ کارت پرسنلی یکی از موارد مهمی است که تقریبا تمامی سازمانها ، موسسات و شرکتهای بزرگ و مهم به آن نیاز پیدا می کنند . در این مقاله میخواهیم به تمامی سوالات شما در رابطه با نحوه چاپ کارت پرسنلی پاسخ دهیم.

 

انواع تکنولوژی مورد استفاده در چاپ کارتهای پرسنلی

چاپ کارت پرسنلی پی وی سی را به دو روش چاپ افست و چاپ دیجیتال میتوان انجام داد.

 

  • چاپ افست کارت پرسنلی

چاپ افست از نظر قیمت و هزینه به صرفه تر است و معمولا زمانی که تعداد سفارشات چاپ کارت پرسنلی تعداد بالایی داشته باشد ، چاپ با روش افست انجام میشود .

در این روش ابعاد کارتهای پرسنلی که برای چاپ نظر میگیریم ، به دلیل اینکه روی شیت عمومی چاپ میشوند و تمامی کارتها یکجا در کنار هم چیده شده اند ، ( با رعایت حاشیه که 3 میلی متر از هر طرف کارت در نظر گرفته میشود ) ، درزمانی که هنوز کارتها برش نخورده 4.8 در 8.6 سانتی متر است. ذکر این نکته لازم است که حداقل رزولوشن در این روش 300 پیکسل است و مد رنگی مورد استفاده CMYK   است .

 

  • چاپ دیجیتال کارت پرسنلی

 

روش دوم برای چاپ کارتهای پرسنلی چاپ دیجیتال است . دلیل عمده استفاده از روش چاپ دیجیتال سرعت بالای چاپ است که در چند ساعت امکان پذیر است و همچنین با روش چاپ دیجیتال سفارش چاپ به تعداد دلخواه میتواند انجام شود ( مثلا چاپ  50 عدد کارت پرسنلی)

روش چاپ دیجیتال معمولا زمانی  مورد استفاده قرار میگیرد که از نظر زمانی فوریت بیشتری وجود داشته باشد و تعداد چاپ کمتر از 1000 عدد باشد. و به دلیل اینکه در این روش سفارشات به صورت 12 عدد کارت در کنار هم بر روی کاغذ A4 چاپ میشوند ،  ابعاد کارتهای پرسنلی  9 در 5 سانتی متر در نظر گرفته میشود.

در روش چاپ دیجیتال این امکان وجود دارد 50 عدد کارت پرسنلی در مدت  چند ساعت چاپ شود ، اما هزینه این 50 عدد کارت ، گاهی بیشتر از هزینه چاپ 500 کارت پرسنلی با روش افست میشود. بنابراین استفاده از روش چاپ دیجیتال بیشتر در شرایط اضطراری قابل قبول است.

 

پیشنهاد میکینم برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله تفاوت چاپ افست و دیجیتال را مطالعه کنید.

 

ابعاد کارت پرسنلی

ابعاد کارت پرسنلی معمولا 5/8 * 4/5 سانتی متر در نظر گرفته میشد که ابعاد استاندارد برای چاپ کارت پرسنلی است که متداول تر است. مزیت استفاده از ابعاد استاندارد این است که از نظر قیمت ارزان تر و به صرفه تر است ، زیرا در هنگام برش دادن کارتهای پرسنلی اضافات و پرتی کمتری دارد.

اما این به این معنا نیست که شما نمیتوانید از ابعاد دیگری برای کارت پرسنلی سازمانتان استفاده کنید . بلکه میتوان کارتهای پرسنلی با ابعاد و طراحی سفارشی چاپ کرد.

 

مساله مهم دیگری که در چاپ کارتهای پرسنلی پی وی سی باید مورد توجه قرار گیرد ، دور گرد بودن کارت پرسنلی پی وی سی است ، زیرا کارتهای پرسنلی با لبه های گرد نوعی حس خوشایند و لطیف به مخاطب میدهند.

این مساله را در نظر بگیرید که 5 میلی متر حاشیه امن از طرفین کارت در نظر بگیرید که در زمان برش کارت پرسنلی متن و تصاویر گرافیکی کارت دچار مشکل نشوند.

 

پوشش های محفاظتی مورد استفاده در چاپ کارت پرسنلی

به طور کلی پوشش ها در زمان چاپ برای محافظت بیشتر کار مورد استفاده قرار میگیرند. استفاده از پوشش حفاظتی در شرایطی ضرورت پیدا میکند که کارت های چاپ شده نیاز به دوام بیشتری داشته باشند و یا زمانی  که امکان قرارگیری کارت در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی و … وجود دارد . همچنین در مواقعی که سطح قابل توجهی از کارت دارای رنگ تیره است و به راحتی لکه های اثر انگشت در آن باقی میماند استفاده از پوشش حفاظتی روی کارتها ضرورت بیشتری پیدا میکند.

برای ایجاد پوشش محافظتی برای کارتها روشهایی وجود دارد که هر یک از آنها کاربردهای مختلفی دارند و دارای قدرت و ضعف هایی هستند.

انواع پوشش هایی که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار میگیرند به شرح زیر است :

  • پوشش های مایع :

پوشش ورنی  پوشش آب پایه ، پوشش یووی

  • پوشش لمینت

که هر کدام خصوصیات ویژگی های متفاوتی دارند و میتوانند یک پوشش مات یا براق روی سطح چاپ شده ایجاد کنند.

پوشش های حفاظتی مایع به عنوان قسمتی از فرآیند چاپ در انتها روی کارت کشیده میشوند اما پوشش لمینت به صورت فیلم یا طلق روی سطح کارت چاپ شده کشیده میشود.

 

پوشش ورنی : این پوشش از نظر قیمتی بسیار مقرون به صرفه است. پوشش ورنی یک جوهر بدون رنگ است که به صورت مات و براق وجود دارد. پوشش ورنی تا حدودی حالت براق به کارت میدهد و حفاظت کمی در برابر خراش و آسیب های جزیی ایجاد میکند ، اما در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم نیست و برای کارتهایی که نیاز به عمر طولانی دارند مناسب نیست و یک پوشش قوی محسوب نمیشود .

پوشش آب پایه : این پوشش هم دقیقا ویژگی های پوشش ورنی را دارد (به صورت مات و براق وجود دارد – در برابر رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم نیست )

تفاوت پوشش آب پایه  با پوشش ورنی در این است که نسبت به پوشش ورنی ضخامت بیشتری ایجاد میکند و دوام نسبتا بیشتری دارد و یک حالت خیس بودن به کار چاپی میدهد ( شبیه پوشش براق بعضی از بروشورها)

 

پوشش یووی: پیشرفته ترین و با دوام ترین پوشش نسبت به پوشش آب پایه و ورنی است و از آنها گران تر است. پوشش یووی بعد از اینکه روی کار قرار گرفت به وسیله لامپهای یووی ( فرابنفش ) سریعا خشک میشوند ، بنابراین از نظر زمانی سرعت کار بیشتر میشود.

 

پوشش لمینت : در مورد چاپ کارتهای پرسنلی پی وی سی استفاده از پوشش لمینت متداول تر است . زیرا استفاده از پوشش لمینت دوام بیشتری نسبت به پوشش های مایع دارد  و در برابر مواد شیمیایی ، رطوبت و روغن مقاومت زیادی ایجاد میکنند . پوشش لمینت ضخامتهای مختلفی دارد ومعمولا از نظر هزینه گران تر تمام میشود و مدت زمان فرایند چاپ کارت پرسنلی را طولانی تر میکند . بنابراین باید زمان لازم برای این کار در زمانبندی در نظر گرفته شود.

با قرار گرفتن لمینت روی کارت پرسنلی یک لایه شفاف بسیار نازک بر پشت و روی کارت پرسنلی قرار میگیرد که علاوه بر اینکه باعث محافظت بیشتر کارت در برابر اثر انگشت ، پارگی ، رطوبت ، چربی ، آب ، میشود و مانع از لک شدن ، رنگ پریدگی ، چروکیدگی و سایر آسیب های محیطی خواهد شد. علاوه بر این موارد لمینت ها باعث بهبود شدت و کنتراست رنگ در تصاویر چاپ شده کارتهای پرسنلی میشوند.

 

لمینت ها با استفاده از دستگاه های لمینت که معمولا در چاپ دیجیتال مورد استفاده قرار میگیرند بر روی سطح کارت پرسنلی قرار میگیرند.

3 نوع دستگاه لمینت وجود دارد :

  • دستگاه لمینت رول سرد
  • دستگاه لمینت رول حرارتی
  • دستگاه لمینت کیسه ای یا کتابچه ای

 

انواع لمینت :

لمینت پلی پروپیلن : در دو نوع مات و براق وجود دارد  و جنس نرمی دارد و از نظر قیمتی مقرون به صرفه ترین نوع لمینت است.

لمینت پولیستر: این لمینت نیز در دو نوع مات و براق وجود دارد اما نسبت به لمینت پلی پروپیلن سخت تر است و مقاومت بیشتری نسبت به گرما و موارد شیمیایی دارد .

لمینت نایلون: خاصیت نفوذ ناپذیر دارد ، در برابر گرما و رطوبت مقاوم است و از بیشتر لمینت ها گران تر است.

شرکت coico ارائه دهنده کلیه خدمات چاپ کارت است. شما میتوانید سفارشات چاپ کارتهای پرسنلی خود را با بهترین کیفیت و نازل ترین قیمت به ما بسپارید .

برای سفارش چاپ کارتهای پرسنلی پی وی سی با ما تماس بگیرید. 26456609

 

 

 

 

 

تماس