انتخاب برگه

جت پرینتر

جت پرینتر که در اصطلاح ترکیبی از دو کلمه جت (Jet) و پرینتر (Printer) است، یک ماشین الکترونیکی بوده که با قطعات مکانیکی و هیدرولیکی ترکیب شده است. جت پرینتر اصطلاحا به چاپگر غیر تماسی گفته می شود که بدون تماس با سطح کاغذ یا محصول و با پرتاب قطرات جوهر میتواند کلیه اطلاعات ثابت یا متغیری را که به حافظه آن منتقل شده است چاپ نماید. این دستگاه نوعی چاپگر صنعتی محسوب می شود که معمولا در پایان خط تولید کارخانه های تولیدی نظیر صنایع غذایی و آشامیدنی، صنایع دارویی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع ساختمانی، صنایع چوب، صنایع شیمیایی، صنایع کشاورزی، صنایع دام و طیور ،صنایع تولید کننده قطعات خودرو، صنایع تولیدی روغن های صنعتی،صنایع تولیدی شیشه و آینه،صنایع نظامی و غیره … نصب می شود و وظیفه اصلی آن درج اطلاعات متغیر بر روی محصولات تولیدی است. این اطلاعات شامل تاریخ تولید و انقضاء، قیمت، شماره سریال، آرم و یا لوگوی شرکت تولید کننده، شیفت کاری،  بارکد و غیره است. این اطلاعات به عنوان شناسنامه کالای تولید یا بسته بندی شده محسوب می گردد و اطلاعات کاملی از محصول تولید شده به خود شرکت تولید کننده و همچنین مصرف کننده می دهد. در واقع با وجود این اطلاعات می توان فهمید، محصول در كدام كارخانه و درچه تاريخي تولید شده، انقضاء آن در چه تاريخي مي باشد و یا اینکه شماره سريال آن چيست. همچنین وجود این اطلاعات باعث می شود تا مصرف کنندگان کالاها بتوانند انتخاب درستی داشته باشند و علاوه بر آن از اصل یا تقلبی بودن محصولات اطلاع کسب نمایند.

کاربرد جت پرینتر

کاربرد اصلی جت پرینتر چاپ اطلاعات متغیر نظیر تاریخ تولید و تاریخ انقضا بر روی کاغذ،کارت و محصولات مختلف است. یکی دیگر از کاربردهای این دستگاه چاپ بر روی انواع کارت های پی وی سی با ضخامت های مختلف 500 میکرون و 760 میکرون نظیر کارت گارانتی محصولات و کارت هایی که روی آن ها لایه لمینت قرار نمی گیرد است. یکی از دلایل استفاده از این چاپگر صنعتی برای چاپ، قیمت بسیار پایین آن ها و ارزان شدن هزینه تمام شده چاپ است.

انواع دستگاه جت پرینتر

جت پرینترها در انواع مختلفی وجود دارند و کاربرد هر یک منحصر به فرد است. اما به صورت کلی در صنایع کوچک و بزرگ دو نوع جت پرینتر مورد استفاده قرار می ‌گیرند. که عبارتند از:

  • جت پرینتر دستی : این دستگاه ها که درشت نگار هستند معمولا در کارگاه های کوچک و متوسط به کار گرفته می شوند.
  • جت پرینتر صنعتی : این دسته از چاپگرها که هم ریز نگار هستند و هم درشت نگار، در کارخانجات بزرگ با تیراژ تولید بالا مورد استفاده قرار می ‌گیرند.

قسمت های اصلی دستگاه های جت پرينتر

همانطور که بیان نمودیم چاپگرهای صنعتی در انواع مختلفی وجود دارند اما همه آن ها از 4 قسمت اصلي تشکیل شده اند :

1 – برد اصلی الكترونيك : از آنجایی که این قسمت كنترل اصلي عمليات چاپ را بر عهده دارد می توان آن را به عنوان مغز دستگاه معرفی نمود.

2- هد دستگاه : وظيفه اصلی هد پرینتر گرفتن اطلاعات از برد الكترونيك و فرستادن جوهر بر روی محصول توليد شده است.

3- مدار جوهر رسان : این بخش شامل قسمت های مختلفی از جمله مخزن جوهر، فيلتر تسويه جوهر، پمپ ولوها، شیلنگ های حاوی جوهر و در برخی دستگاه ها مخزن حلال است. وظيفه اصلی این مدار همانگونه که از نامش بر می آید رساندن جوهر از مخازن گوناگون به هد دستگاه است.

4- چشم الكترونيك : این قطعه که به سنسور و يا فتوسل نیز معروف است در نزديكی هد چاپگر قرار می گیرد. سنسور با مشاهده محصولات بر روی خط توليد، به برد اصلی الكترونيك دستوری جهت صدور فرمان چاپ ارسال می کند.

تماس